یک گیاه بخش های مختلفی دارد که برای وظایف مختلف مانند ساخت غذا و حفظ آب طراحی شده اند. برگ ها، معمولاً پهن و و مسطح اند. برگ ها انرژی را از نور خورشید و دی اکسید کربن را از هوا می گیرند.

ریشه ها در درون خاک فرو رفته اند تا آب و مواد معدنی را دریافت کنند. ساقه وزن بخشی از گیاه که در بالای سطح زمین قرار دارد را تحمل می کند.

ساقه شامل شبکه ای از لوله های میکروسکوپی است که آب، مواد معدنی و غذا را بین ریشه ها و برگ ها حمل می کنند.



 

سلول گیاهی چیست؟

گیاه از ساختمان های زنده میکروسکوپی ای به نام سلول تشکیل شده است. سلول گیاهی مانند سلول جانوری، دارای یک هسته و یک غشاء چرب است که کل سلول را احاطه می کند. همچنین یک سلول گیاهی داخل یک دیواره سلولی سخت قرار گرفته و معمولاً حاوی یک حباب بزرگ پر از مایع به نام واکوئل است. سلول های گیاهان سبز همچنین حاوی کلروپلاست اند.

 

⇐ برگ

برگ ها دی اکسید کربن و نور خورشید را می گیرند تا از طریق فتوسنتز غذا بسازند، اما از سطح شان آب از دست می دهند. برگ های بزرگ تر و صاف تر غذای بیشتری تولید می کنند اما آب بیشتری هم از دست می دهند.

در زیستگاه های خشک، برگ ها دارای اشکال خاص و یک پوشش مومی هستند تا میزان از دست رفتن آب را محدود کنند.

 

انواع برگ

ساده ترین نوع برگ یک تیغه صاف است اما برخی از برگ ها به برگچه های کوچک تر تقسیم می شوند. این شکل برگ ها ممکن است مزایای خاصی برای گیاه به همراه داشته باشد که از جمله آنها مقاومت کمتر در برابر باد است.

برگ های گیاهان همیشه سبز، مانند کاملیا، اغلب فوق العاده مومی هستند تا در مقابل خشکی از خود محافظت کنند.

 

⇐ ساقه

ساقه عامل اصلی برای راست نگهداشتن گیاه است و ریشه ها و برگ ها را به هم متصل می کند. ساقه دارای لوله های میکروسکوپی ای به نام آوندهای چوبی است، که آب و مواد معدنی را حمل می کنند. همچنین دارای آوندهای آبکش است که مواد غذایی را انتقال می دهند.

ساقه همچنین دارای سلول هایی با دیواره های ضخیم شده خاصی است که به استحکام ساقه کمک می کنند. ساقه ممکن است لایه هایی از سلول های تقسیم شونده نیز داشته باشند که باعث می شوند ساقه ضخیم تر شود.

گیاهان مختلف بافت های آوندی (دسته های آوندهای نقل و انتقال) خود را به اشکال متفاوتی می چینند. داخل ساقه گیاه دم اسبی، چوب و آبکش از میان یک استوانه داخلی به نام استوانه آوندی عبور می کنند.

استوانه آوندی از سلول های بزرگی تشکیل شده است. در اطراف این استوانه یک پوست محافظ سبک پر از هوا هست. سلول های بیرونی ساقه دارای پوشش مومی برای جلوگیری از خشک شدن ساقه اند.

 

⇐ ریشه

ریشه ها گیاه را محکم در خاک نگه می دارند و همچنین آب و مواد معدنی را می گیرند. بعضی از انواع گیاهان دارای یک ریشه اصلی هستند که ریشه عمودی اصلی نامیده می شود و ریشه های جانبی کوچکتر از آن منشعب می شوند.

گیاهان دیگر دارای سیستم های ریشه ای هستند که درهم و برهمی متراکمی را تشکیل می دهند. ریشه های عمودی بلند به گیاه اجازه می دهند آب را از عمق بیشتری به دست آورد، اما یک شبکه ضخیم از ریشه ها ممکن است لنگر قویتری در خاک ایجاد کند.

هسته ی یک ریشه که به نام استوانه آوندی نیز شناخته می شود، حاوی آوندهای نقل و انتقال است.

آوندهای چوبی آب و مواد معدنی حل نشده ای که از خاک به داخل ریشه وارد می شوند را به بقیه گیاه حمل می کنند.

آوندهای آبکش قندهای ضروری را برای ریشه می آورند و به ریشه انرژی مورد نیازش را می دهند تا مواد معدنی بیشتری را جذب کند و رشد کند.

 

ریشه ها چگونه رشد می کنند

کلاهک ریشه موادی تولید می کند که سبب رشد رو به پایین ریشه ها می شود. کلاهک ریشه مواد چسبناکی ترشح می کند که باعث می شود گیاه در حال رشد بتواند به میان خاک بلغزد.

منطقه ای که بلافاصله در پشت کلاهک ریشه است مریستم نامیده می شود و حاوی سلول هایی است که فعالانه تقسیم می شوند. سلول های تازه تقسیم شده درازتر می شوند و هنگامی که رو به پایین رشد می کنند کل ریشه را طولانی می کنند.